Pregled novog Zakona o fiskalizaciji

U Hrvatskoj je u lipnju 2025. godine donesen novi Zakon o fiskalizaciji (poveznica), koji donosi promjene u procesu izdavanja i zaprimanja računa za sve poslovne subjekte. Ustvari, promjene su toliko velike da se može ustvrditi kako je ovim skupom propisa Hrvatska napravila jedan od najvećih koraka prema digitalizaciji, a u segmentu izdavanja i zaprimanja računa izvršen je skok iz srednjeg vijeka u 21. stoljeće.
DB informatika d.o.o. će implementirati sve ove promjene u SUPER uslugu (poveznica), a plan je da (p)ostanemo informacijski posrednici u upravljanju elektroničkim računima.

Novosti
Ovim zakonom uvode se brojne novosti, a najznačajnije su svakako sljedeće:
  • Uvodi se obveza izdavanja i zaprimanja računa po EU normi, što znači da će svi računi biti isključivo elektronički (skraćeno e-računi).
  • Svi računi će trebati biti fiskalizirani kod izdavanja, ali i kod primanja.
  • Svi izdani i zaprimljeni računi morat će se čuvati isključivo u elektroničkom obliku, a obvezni rokovi čuvanja računa skraćuju se s 11 na 6 godina.
  • Za izdavanje i zaprimanje računa trebat će se koristiti računalno programsko rješenje koje je certificirano od strane Porezne uprave nakon procesa usklađivanja.
Navedene novosti odnose se na sve poslovne subjekte iz Hrvatske, odnosno na trgovačka društva, obrte, zadruge, udruge, OPG-ove, slobodna zanimanja, kao i na obveznike javne nabave, odnosno na sve obveznike poreza na dobit i poreza na dohodak. Treba spomenuti da se promjene trebaju primijeniti na sve račune koji se razmjenjuju između navedenih poslovnih subjekata (B2B i B2G segment), a ne odnose se na račune koji se izdaju prema krajnjem potrošaču (B2C segment). Također, nema izuzetaka obzirom na način naplate (transakcijski račun, gotovina, kartica…).

Rokovi primjene
Važno je istaknuti sljedeće rokove primjene novog zakona:
  • Zakon stupa na snagu 01.09.2025. godine.
  • Od 01.09.2025. do 31.12.2025. godine svi poslovni subjekti osim zakonom navedenih iznimki će putem ePorezne (FISKAPLIKACIJA) trebati odabrati svog informacijskog posrednika sa liste certificiranih informacijskih posrednika. Ovaj je korak neophodan kako bi svaki poslovni subjekt dobio svoju virtualnu adresu, odnosno neku vrstu virtualnog poštanskog sandučića, a ukoliko se ne napravi, predviđene su kazne. DB informatika d.o.o. će obavijestiti korisnike i javnost kad prođe proces certifikacije.
  • Od 01.01.2026. godine svi poslovni subjekti u Hrvatskoj trebaju zaprimati isključivo račune u elektronskom obliku (e-računi), a zaprimat će ih u virtualni poštanski sandučić kod odabranog informacijskog posrednika.
  • Od 01.01.2026. godine svi poslovni subjekti u Hrvatskoj koji se nalaze u sustavu PDV-a trebaju izdavati (slati) isključivo e-račune, ako je u pitanju račun izdan prema drugom poslovnom subjektu bez iznimke te prema obvezniku javne nabave.
  • Od 01.01.2027. godine svi obveznici poreza na dohodak također trebaju izdavati (slati) isključivo e-račune, ako je u pitanju račun izdan prema drugom poslovnom subjektu bez iznimke te prema obvezniku javne nabave.

O e-računima
Iako je dio poslovnih subjekata u Hrvatskoj već dobro upoznat s pojmom e-računa kroz izdavanje eračuna prema obveznicima javne nabave od 2019. godine, nije naodmet još jednom jasno istaknuti da je e-račun isključivo račun izdan u elektroničkom obliku u XML formatu po EU normi te da je to jedini original. Dakle, PDF nije eračun (!) i samo je pravi eračun original dok drugi oblici nemaju niti kakvu pravnu valjanost.
U odnosu na dosadašnje e-račune, izdvajamo 2 bitne novosti, odnosno proširenja koja uvodi novi zakon:
  1. Svaka stavka na računu će morati imati pridruženu šifru klasifikacije (više na poveznici), odnosno NKD (Nacionalna Klasifikacija Djelatnosti) oznaku. Svi proizvođači programskih rješenja za kreiranje računa, pa tako i SUPER, trebaju prilagoditi svoje sustave da se korisnicima omogući navedeno.
  2. U e-računu će morati biti naveden OIB operatera, a svaki poslovni subjekt će internim dokumentom trebati definirati OIB-ove osoba koji smiju izdavati račune u njegovo ime.

O fiskalizaciji
Iako je proces fiskalizacije odvojen od procesa izdavanja računa, u praksi će se ova radnja izvoditi odmah nakon slanja računa, a vjerojatno će veći dio poslovnih subjekata ovlastiti svoje informacijske posrednike za ovu radnju. Za razliku od dosadašnje fiskalizacije u B2C segmentu, fiskalizacija će se izvoditi 2 puta, kod slanja računa na strani izdavatelja te kod zaprimanja računa na strani primatelja. Na taj će način fiskalizacija na strani primatelja značiti u praksi i potvrdu primitka.

O e-arhivi
Kako je već navedeno, svi originali izdanih i zaprimljenih računa u XML obliku trebat će se čuvati 6 godina. Iako i sami poslovni subjekti mogu čuvati račune na vlastitoj računalnoj infrastrukturi, u praksi će vjerojatno koristiti usluge informacijskog posrednika za ovu radnju, koja će se izvoditi na profesionalnim sustavima za pohranu.

Ovaj prikaz novog Zakona o fiskalizaciji nema ambiciju prikazati u detalje sve novosti nego je zamišljen kao kratki pregled najznačajnijih promjena i novih pojmova. Iako smo se u dobroj vjeri  trudili prikazati činjenice, DB informatika d.o.o. ne preuzima niti kakvu odgovornost za nenamjerne pogreške u tekstu niti za kriva tumačenja.